Oslo en Oslofjord - Reisverslag uit Horten, Noorwegen van RIK - WaarBenJij.nu Oslo en Oslofjord - Reisverslag uit Horten, Noorwegen van RIK - WaarBenJij.nu

Oslo en Oslofjord

Door: RIK

Blijf op de hoogte en volg RIK

21 Mei 2023 | Noorwegen, Horten

Vanaf de camperplaats in Sognsvann liepen we naar het metrostation. Verhip, nergens kaartjesautomaten. Even gevraagd aan een vriendelijke Noorse mevrouw. Je moest een app downloaden (ruter) en daar kon je een ticket kopen. Zo handig. Maar je moet het maar weten. Meteen de klaarstaande metro ingesprongen en vanuit de app de tickets gekocht. Cash geld hoef je in Noorwegen überhaupt niet te hebben, werkelijk alles is digitaal. We reden een klein half uurtje in de metro naar het centraal station Oslo (Oslo S). Daar uitgestapt, wat een prachtig gebouw en wat veel eettentjes! Een broodje kost je dan wel tien euro natuurlijk. Want alles is hier aan de dure kant…..

Het was stikdruk in Oslo, want zaterdag. We merkten wel op dat Oslo in elk geval een schone stad is. En er is daarbij ook nauwelijks verkeer. Alles ziet er spic en span uit, net of het nieuw is. We kwamen door de enorme winkelstraat en kochten daar en passant nog een Kerstboomhanger (zo, die is weer in de pocket). Na de drukke winkelstraat, waar ook live muziek was en veel voetbalsupporters (hoe heet de voetbalclub van Oslo eigenlijk?), kwamen we in rustiger vaarwater met lanen vol met de bedwelmende maar heerlijke geur van de bloeiende seringen. Het koninklijk paleis waar we uitkwamen, is omgeven door een park met watertjes. Veel Noren lagen daar lekker te zonnen, want het weertje is echt top. We waren net op tijd bij het paleis voor de wisseling van de wacht. Leuk om te zien. Vermoedelijk was de koning net gearriveerd, want er stonden drommen mensen.

Ons doel was echter het Vigelandpark, waar 212 stenen en bronzen beelden van de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland staan. Alle gemaakt tussen 1907 en 1942. Je weet niet wat je ziet. Natuurlijk zet ik hierbij een paar foto’s. Het stond al lang op mijn bucket list, maar evengoed was ik onder de indruk toen ik de beelden daadwerkelijk zag. Ongelofelijk mooi en bijzonder! Viel zeker niet tegen. Hoe kan iemand het maken, gewoon een wonder.

Inmiddels hadden we een kilometer of tien onder de sneakers en besloten we de metro weer naar Sognsvann te zoeken. Snel gevonden. Perronnetje 2. Ingestapt en via de app de kaartjes betaald. Helaas was het wel het goede perronnetje, maar niet de goede metro. We zaten uiteindelijk nog als enigen in de metro (we kunnen niet lezen wat op de infokrant staat) en zei iemand van de spoorwegen dat de metro niet verder ging. Oh. Okee. Wij uitgestapt en gewacht op een volgende, met als bestemming Sognsvann. Die kwam al na 7 minuten. Check! Kwamen we toch na tien minuten weer langs het station waar we waren ingestapt! Nou ja. Maar uiteindelijk zijn we weer thuisgekomen, daar gaat het om.

Vanmorgen Oslo weer uitgereden. Richting zuiden. Bestemming Horten, waar we op een camperplaats staan met ons neus aan het Oslofjord. Hoe mooi wil je het hebben. Hiervandaan vertrekken twee best grote ferries naar de overkant van het fjord. Ze gaan om de dertig minuten en zijn elke rit afgeladen met auto’s, veel campers en vrachtwagens. Ook zien we de grote boten die van Oslo naar Duitsland en Denemarken varen voorbij komen. Mooi plekje en met stroom, wat ook wel weer een keer fijn is. We twijfelen er namelijk aan of we genoeg gas hebben (met name nodig voor de koelkast en het koken), maar dat zal wel weer meevallen. We hebben de korte broek uit de kast gehaald en heerlijk van het zonnetje genoten vanmiddag. De bekende Noorse staalblauwe lucht en een temperatuur van 22 graden. Genieten!

Over Oslo valt veel meer te vertellen. Mijn advies is: ga er vooral zelf heen en geniet. Wij zijn er nu 1 dag geweest, maar je kunt er meerdere dagen vullen, zeker met dit mooie weer.

• 21 Mei 2023 - 22:36

Thea:

Inge, wat een heerlijk verslag weer, ik hoor het je allemaal zo zeggen [e-1f604]. Prachtige beelden hè daar. Wel gehoord, helaas niet zelf gezien.

Genieten met dit lekkere weer! Op naar het volgende avontuur. Groeten! Ps, boek uit, geweldig!

• 21 Mei 2023 - 22:40

Marijke:

Wat een mooi camperplekje hebben jullie met uitzicht op de ferry’s en de Oslofjord. En nog korte broek-weertje erbij, wat wil je nog meer! Prachtig is het Vigeland Park hè! Jullie hebben weer een mooie dag achter de rug.

• 21 Mei 2023 - 22:52

Sophie:

Wat een avonturen weer! Vooral dat OV-verhaal, moest wel een beetje gniffelen, hoe typisch. Een mooie dag weer op een mooie plek! Ben benieuwd waar de camper jullie morgen weer brengt!

• 21 Mei 2023 - 23:08

E:

Volg niet alleen je heerlijke verslagen maar ook de Noorse golfer Viktor Hofland. Die is ook lekker bezig, haha

• 22 Mei 2023 - 11:00

Ellen :

Lekker uitgebreid verslag weer. Fijn om mee te reizen als je verplicht binnen zit met je pootje omhoog. Maar het gaat goed. Wat zien en beleven jullie weer veel, blijf genieten en bloggen en de thuisblijvers amuseren. Liefs!

• 22 Mei 2023 - 16:45

Paul:

Wat treffen jullie het ook met het weer zeg. Het is al een genot om alleen mee te lezen, laat staan zelf meemaken! Ik vind het wel stoer van jullie dat jullie naast de camper ook het ov gebruiken. Dat kan natuurlijk nooit in één keer goed gaan en is deel van de ervaring. Waarom blijven jullie niet wat langer in Oslo als het zo leuk is?