Meteora, Halkidiki en Macedonië - Reisverslag uit Vergina, Griekenland van RIK - WaarBenJij.nu Meteora, Halkidiki en Macedonië - Reisverslag uit Vergina, Griekenland van RIK - WaarBenJij.nu

Meteora, Halkidiki en Macedonië

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg RIK

01 Mei 2024 | Griekenland, Vergina

Vanaf Igoumenitsa vertrokken we de volgende ochtend over een mooie route door het binnenland. Grotendeels tolweg. Daarna door de bergen: veel bochtenwerk. Verrassend genoeg zagen we bergen met sneeuw! Die had ik hier eerlijkgezegd niet verwacht.

De wegen zijn hier relatief allemaal goed en de Grieken zijn een verademing als medeweggebruikers na de Italianen. Het aantal benzinestations is werkelijk ontelbaar en de diesel is een stukje goedkoper dan thuis.

Uiteindelijk aangekomen op een camping in Kastraki, waar we buren hadden uit IJmuiden, haha. Gezellig geborreld met deze luitjes.

Na het ontbijt: korte broeken aan en wandelen naar het dorpje. Waanzinnige views op de rotsformaties hier, de Meteora. Het is Unesco Werelderfgoed en Geopark. Vandaar natuurlijk dat die, wel prima, camping zo duur is. We deden een flinke hike en verwonderden ons over de (26) kloosters bovenop die rotsformaties. Je moet echt even naar de foto’s kijken om je een beeld te vormen. Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om die kloosters daar bovenop te bouwen (met touwen en katrollen dus) en bovenal: waarom????

Na twee nachtjes ging de handrem er weer af. Eerst over kronkelende bergweggetjes met bloeiende amandelbomen, velden vol klaprozen en flitsend gele brem. Later weer over de tolweg, met waarschuwingsborden voor overstekende beren.

Langs Thessaloniki tuften we naar camping Ouzouni Beach (“Greece Secret Paradise” [e-1f60a]) in Nea Moudania. We boekten drie nachten op deze mooie camping aan het strand en hielden ons eerste stranddagje. Vanaf de camping loop je zo het strand op. Natuurlijk even zwemmen in de Egeïsche zee. Aan het eind van de middag stroomde de camping vol met Nederlanders die een rondreis doen van de NKC (“we zijn er bijna”). De eerste burgemeester diende zich al vroeg aan en dirigeerde iedereen goed op zijn plekje: JA KOM MAAR, JA, JA, HOOOOO HOOOOOO STOP, JA KOM MAAR. We hebben ons prima vermaakt moet ik zeggen.

Dinsdag maakten we een rondrit over het schiereiland Sithonia. Een rit van 200 km, maar zeer de moeite waard. We werden getrakteerd op prachtige uitzichten op baaitjes en strandjes. Echt paradijselijk: wit zand en azuurblauw water. Afijn, kijk de foto.

Veel olijfoliefabriekjes met kraampjes aan de weg.

Vanmorgen (woensdag, we zijn al twee weken op pad!) vertrokken van Ouzouni Beach, op naar de volgende stop. We navigeerden naar Edessa, waar de grootste waterval van Griekenland te vinden is. In de oorlog hebben de Duitsers de waterval enigszins gekanaliseerd (ja, met beton). Het geweld van het water was énorm. Je kon achter de waterval doorlopen, wat we hebben gedaan natuurlijk. Ook kwamen we hier een boom tegen van 8 meter doorsnee, 460 jaar oud. Poeh.

We staan nu op een camperplaats zonder voorzieningen en hopen vanavond hier in het dorp Vergina lekker te kunnen eten. Op de camping was helaas geen restaurant, maar dat was ook het enige minpuntje. De camperplaatsbaas hier heeft ons een tip gegeven, dus dat komt vast goed.

Hartelijke groet van ons beiden!

• 01 Mei 2024 - 21:29

Ellen:

Jullie maken heel wat mee en zien veel. Doen jullie goed en leuk weer om te volgen. Liefs Ellen

• 01 Mei 2024 - 21:30

Angela:

Hoi Inge en Remco,

Wat fijn dat ik weer mag meegenieten van jullie avonturen. Zelf staat ik nu op de ski’s in de sneeuw in Frankrijk, groter contrast met jullie omgeving is er niet ;-). Prachtig die rotsformatie en jaloers dat je alweer in een zee hebt gezwommen. Have fun! En geniet.

Angela

• 02 Mei 2024 - 05:37

Paul :

Het lijkt wel of de reis steeds mooier wordt zo! Meteora staat ook al heel lang op mijn bucketlist. Veel plezier daaro!

• 02 Mei 2024 - 07:55

Jacqueline:

Wat hebben jullie al weer veel moois gezien en wat ligt er nog veel in het verschiet ook. Jaloers makend hoor. Wat grappig dat jullie een 'NKC' groepje tegen kwamen ook: veel gepoets op schone ramen zeker en allemaal opvouwbare emmers ook? Had graag even om een hoekje meegekeken wel.

Dank voor het leuke verslag weer Ing en heel veel plezier nog!

• 02 Mei 2024 - 16:14

Joke En Kees:

Dat ziet er geweldig uit. Zelf heb ik twee keer een zeilvakantie gedaan, bij Lefkas en ook deze streek. Aan te raden als je zeilen leuk vindt. Met de camper zie je weer deels andere dingen. Heb nog veel plezier in mooi Griekenland!

• 02 Mei 2024 - 17:11

Aad:

Aad

Wat is het daar mooi vooral meteora.Het is net of je zweeft als daar bovenop bent.

Er valt overal veel te zien en te beleven.%

Geniet er met volle teugen van.

Groet uit bakkeveen

• 02 Mei 2024 - 18:26

Edith:

Ah, gelukkig geen beren op de weg dus

Weer leuke fotoos zodat we ook mee kunnen genieten van jullie reis

En de beschrijvingen natuurlijk

Jullie komen ook vaak " bekenden" tegen, IJmuienaren nu weer, haha

Geniet verder

Groetjes, E

• 06 Mei 2024 - 14:26

Anne Claire Van Deurzen :

Wou wat mooi Ik kan zo de reis helemaal meebeleven!