Pagaseti Gulf, Thermopylae, Korinthe, Argolida - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van RIK - WaarBenJij.nu Pagaseti Gulf, Thermopylae, Korinthe, Argolida - Reisverslag uit Tolón, Griekenland van RIK - WaarBenJij.nu

Pagaseti Gulf, Thermopylae, Korinthe, Argolida

Door: RIK

Blijf op de hoogte en volg RIK

07 Mei 2024 | Griekenland, Tolón

Kalimera beste lezers!

We reden naar het kustplaatsje Kato Gatzea. Daar was een mooie terrassencamping, waar we een plekje vonden onder de olijfbomen, met uitzicht op zee. De volgende dag: storm! Witte koppen op de golven. Het regende daarbij de hele dag bloesem en stuifmeel van de olijfbomen; het zit overal!

We wandelden langs het strand van de Pagasetic Golf naar een plaatsje verderop, Kala Nera. Leuk dorp met veel taverna’s. Gyros gegeten op het terras. Volgens de ober waait het altijd over land, maar 1 dag per jaar vanuit zee; en dat is vandaag, voegde hij er droogjes aan toe.

Zaterdagochtend weer vertrokken; dag eerder dan gepland. We namen eerst een stuk snelweg, daarna afgeslagen naar Thermopylae, waar ik heerlijk in de warmwaterbron (40 graden) heb gelegen. Daarna een schitterende bergweg, flink stuurwerk voor de chauffeur. Uiteindelijk aangekomen op de camping in Delphi, zodat we dat morgen kunnen bezoeken. Camping is op een berg, fantastisch uitzicht door de voorruit, maar hartstikke koud, 14 graadjes.

Het valt ons op dat de Grieken geen riem dragen in de auto, geen richting aangeven en graag hard rijden. Overal langs de weg zie je de ikonostasie, zie foto. Soms zelfs meerdere bij elkaar, meestal na een bocht…. Geplaatst door familie op de plek waar iemand is verongelukt. Een ikonostasie zonder kruisje erop wordt soms ook geplaatst uit dankbaarheid dat iemand het ongeluk heeft overleefd.

Zondagochtend: om kwart over acht stonden we, gewassen en gestreken, te wachten op het shutteltje van de camping, dat ons naar de opgravingen zou brengen. Komt die campingbaas naar ons toe: het Orakel is vandaag gesloten in verband met Pasen. Bijzonder. Wij weer terug naar de camper en besloten verder te gaan. Koud daar en verder niks te doen. We reden wel langs Delphi en hebben het vanaf boven bekeken. Prima hoor, we vonden het niet zo erg. Maar álles is dus gesloten en wel tot woensdag…[e-1f644]. Daar hadden we geen rekening mee gehouden. Restaurants zijn gelukkig wel open en brood konden we op de camping bestellen.

Pasen is een groot feest hier. De Grieken roosteren hele schapen (met de ogen er nog in) boven houtvuren. In het dorpje waar we doorheen reden, zagen we meerdere plekken waar de mannen de spitten draaien tot de schapen gaar zijn. Zie foto. Ook op de camping waren ze drie van die arme beesten aan het roosteren, maar het draaien ging hier met behulp van een elektromotortje (slim).

We reden naar het kanaal van Korinthe, zie foto. Bizar smal en diep. Afkomstig uit een kanaalgraversdorp moet je dit natuurlijk gezien hebben. Jammer dat er niet net een boot doorheen kwam. De kleur van het water blijf ik prachtig vinden!

De uitgezochte camping was gesloten. Haha, hoe kan dat. Verder door dus. Kwamen uit op camping Nicolas 2 in Ancient Epidavros. Uitzicht door de voorruit wederom op de azuurblauwe zee. Volgende dag: rustdag ([e-1f600]). Tijd genomen voor wat huishoudelijke klusjes en ….. zwemmen in de zee natuurlijk. Leuke Nederlandse buren, gepensioneerd Haarlemse buschauffeur van Connexxion. Heel gezellig.

Volgende morgen eerst naar het Ancient Theatre in Epidavros gereden. Ook gesloten. Tssss. Wel vanaf de buitenkant bekeken. Als je in het midden iets fluistert kan iedereen het horen op de tribunes. Wel bijzonder, maar we vonden het weer niet heel erg dat we niet konden gaan fluisteren. Cultuurbarbaren die wij nu eenmaal zijn.

Verder door. We hoefden maar iets van 50 km te rijden vandaag. We zagen een vrij grote schildpad midden op de weg kuieren. Even gestopt en Rem heeft het beestje naar de overkant gedragen. Goede daad van de dag.

We staan nu weer op een camping aan zee, maar niet met uitzicht op zee. Veel taverna’s hier gelukkig. Vanmiddag naar het dorp geweest, gezellig met veel terrassen. Voor het eerst een langere tocht op onze nieuwe elektrische Segway steppen. De fietsen hebben we namelijk thuis gelaten; Griekenland is niet berekend op fietsers.

Morgen eens flink boodschappen inslaan! Note to self: oriënteer je nou eens vooraf op de feestdagen als je naar een ander land gaat.

Dank voor het lezen weer en bovenal voor alle reacties!

Tot volgende week.

• 07 Mei 2024 - 17:02

Kees En Joke:

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen Inge. Misschien een domme vraag maar Pasen was toch eind maart begin april [e-1f914]

Of vieren de Grieken Pasen op andere dag!

Weer wat geleerd, misschien inderdaad handig om de feestdagen te checken. Wij kijken weer uit naar je volgende verhaal.

Lieve groet van Kees en Joke

• 07 Mei 2024 - 17:20

Edith:

Ja, ik dacht ook al, Pasen????

En ach, niet alles kan altijd tot in de puntjes georganiseerd. Haha

Evengoed weer een boel, berg gezien

Tot volgende week dan weer

Eetje

• 07 Mei 2024 - 22:39

Ellen:

Heerlijk weer, lekker zo doorgaan. Liefs

• 08 Mei 2024 - 09:55

Paul:

Oh wat tof dat jullie bij Delphi en Thermopylae zijn geweest. Maar niks meegekregen of geleerd van de slag van 2500 jaar geleden? Wat heerlijk lijkt me dat ook om even te badderen in zo'n warmwaterbron. Verder wordt er vooral veel gesmikkeld zie ik. Geniet er van!

• 11 Mei 2024 - 09:22

Rietje:

inderdaad Paul de slag bij thermophylae en de cypressen die zijn geplant voor de gevallen soldaten Delphi prachtig dat kerkje helemaal gerestaureerd ook mooi Leuk hoor de reis na tig jaa voorbij te zien komen.