Les Gorges du Verdon en de Ardèche - Reisverslag uit Vallon, Frankrijk van RIK - WaarBenJij.nu Les Gorges du Verdon en de Ardèche - Reisverslag uit Vallon, Frankrijk van RIK - WaarBenJij.nu

Les Gorges du Verdon en de Ardèche

Door: RIK

Blijf op de hoogte en volg RIK

13 September 2024 | Frankrijk, Vallon

Na nog een bezoekje aan het toeristische Annecy, erg toeristisch maar wel gezellig, vertrokken we de volgende dag naar Moustiers Sainte Marie. We overnachtten onderweg nog op een (gratis) camperplaats in Mlijai, want het was nog best een eind rijden. Na de snelweg reden we over mooie bergweggetjes en helaas al geoogste lavendelvelden. Nog even fors boodschappen gedaan in Digne les Bains, want in Moustiers is geen supermarkt in de buurt.

Camping Le Moulin: een zeer vriendelijk welkom, een geweldige camping. Veel wind, maar het zonnetje scheen.

Dinsdag was de wind gaan liggen en fietsten we naar het prachtige Moustiers Ste Marie. Een middeleeuws dorp met een bijzondere geschiedenis. De fietstocht was zwaar, met een enorme klim over de weg [e-1f975]. Lekker rondgesnuffeld en wat typische Provence dingetjes gekocht (lavendel, zeep en kruiden). Terug ging bergafwaarts, waarbij we continu in de remmen moesten knijpen.

In de middag fietsten we nog naar een strandje aan het prachtige Lac de St. Croix. Een groot stuwmeer met een betoverende kleur. Heerlijk gezwommen [e-1f600].

Woensdag reden we (met de camper) een rondje lang het prachtige stuwmeer St. Croix en vergaapten ons aan de prachtige uitzichten. We bezochten onder andere het dorpje Les Salles, dat in 1974 opnieuw is gebouwd, omdat het oorspronkelijke dorp op de bodem van het stuwmeer kwam te liggen.

Na ons rondje vonden we met moeite een parkeerplaats waar je met een auto >1.90 m hoogte terecht kunt. Het was van daar af echter te ver lopen naar het meer met de kano, dus we huurden een fluisterbootje [e-1f600]. Mooi door de gorges gefluisterd en over het meer. Top dag!

Gisteren, donderdag dus, verplaatsten we de camper naar de Ardèche. Was nog best een eind sturen over de Péage en bergweggetjes. We reden naar het dorpje Vallon Pont d’Arc , waar we op een beetje crappy camping staan. Morgen dus weer verder. Vandaag naar het gezellige dorpje gelopen en alle winkeltjes afgestruind.

Je kunt hier geweldig mooi kanoën, maar het waait erg hard en het is maar 18 graadjes. Dus nee. Vlakbij is de Pont d’Arc – tip van GJW, waarvoor dank! – die bezoeken we vanwege het weer morgen met de auto.

Nieuwe camping uitgezocht (meeste campings hier sluiten dit weekend), slechts 10 km verderop, aan de Voie Verte d’Ardèche, een 73 km lang fietspad grotendeels over een oud spoorwegtracé. Hopelijk kan ook de kano eindelijk het water in, want de weersvooruitzichten zijn wel okee: weinig wind en 24 graden.

Volgende week horen jullie of dat is gelukt!

• 13 September 2024 - 21:16

Gerd-Jan:

Leuk dat jullie bij de Pont d’Arc zijn. Hopelijk met de kano erdoor [e-1f61c]. Ik duim voor mooi weer! Die lokale lavendel olie is heerlijk! Veel plezier!

• 13 September 2024 - 21:58

Kees En Joke:

Klinkt weer heerlijk allemaal. Wat een prachtige foto's.

Maar Inge, wat bedoel je met "zie ook de ster" [e-1f914]

Nog veel plezier in la douce France

• 13 September 2024 - 22:51

Inge:

@Joke: als je inzoomt zie je tussen de bergen een ketting met een gouden ster. Naar verluid opgehangen door een kruisvaarder die blij was zijn Moustiers weer terug te zien.

• 14 September 2024 - 12:03

Edith:

Hoi, hoi, ik beleef ook weer "oude" vakanties. Eerst Annecy, Pont d'Arc. Lavendelvelden. Kanoën. Heerlijk weer te lezen